måndag 31 mars 2008

Björklunds skola

Trots att jag ofta hävdar att jag har en stark åsikt kan jag inte riktigt bestämma mig angående Björklunds senaste uttalande.

Givetvis ska landets gymnasieprogram vara utformade på det sätt att yrkeskåren har någon användning av dem för inget land förutom Sverige kastar väl så många pärlor åt svin? Vinprovning bör inte stå på listan över valbara kurser men samtidigt vill jag inte att utbudet ska bli allt för snävt.

Valmöjlighet ökar människans kreativitet men endast då hon är tillräckligt stark i sig själv och tror på sin förmåga. Själv läste jag två av skolan utformade program som nu i efterhand är de två kurser som har gett mig störst kunskap. För stresshanteringen fick en uppjagad 18 åring att inse att ticks i vänstra ögonvrån, värk i höger axel och stora sömnproblem inte var något genetiskt. Kursen lärde mig att säga nej för i grund och botten handlar det om att vara egoistisk för mår du inte bra själv bidrar du inte med mycket till din omgivning. Samtidigt var Organisation och Ledarskap kursen som verkligen beströk mina tidigare tankar och en stark orsak till mitt val av den utbildning jag förnuvarande läser.

Samtidigt är jag naiv, för jag tror på Björklund. Ingen kommer någonsin att kunna genomföra stora förändringar i ett land där allt påstås vara bättre förr. Antagligen blir följden av förslaget att manikyr och "hur du går ut i strejk" - kurser försvinner och det är det väl ingen som mår dåligt av?

Inga kommentarer: