måndag 10 mars 2008

IBS, den nya folksjukan

Det var under ett allergitest jag fick förklarat för mig att jag lider av något som benämns IBS av en dietist som utstrålade lika mycket kunskap som alkisen utanför systembolaget.

IBS , Irritable Bowel Syndrome, är en funktionell rubbning i mage och tarm. 20 % av Sveriges befolkning lider av syndromet där kvinnor är överrepresenterade. Eftersom IBS är ett samlingsnamn för olika symptom är besvären av IBS väldigt varierande från patient till patient. För mig innebär syndromet att jag inte kan äta feta och söta produkter.

Om någon för ett par år skulle berätta för mig att jag skulle må dåligt av chips, godis och kakor skulle jag hoppat högt av lycka. För då jag egentligen aldrig haft något vidare sötsug utan oftast äter bara för sakens skull hade det inte upplevts som ett nederlag.

Nu ett par år senare sitter jag här med diagnosen och en tom godispåse. Hur väl jag vet att hela magen kommer svälla upp till följd av magknip kan jag inte tygla mig. Svullnaden som får magen att växa till fjärde månaden blir stenhård sitter i längre än önskat. Än idag handlar det inte om suget utan om rastlösheten. Jag intalar mig själv att koncentrationen för studierna skall uppehållas av socker. Jag övertalar mig själv att något att äta skulle mildra kliet i fingrarna.

Idioti fast värre, Hur kan någon vara så trögfattad och envis. Hur många gånger behöver en blondin trampa i klaveret innan hon förstår att hon ska hålla käft? Fråga mig inte för jag vet inte och trots att det var så sent som i januari jag fick diagnosen har jag lidit av åkomman än längre. Likt förbaskat sitter jag här i tentaperioden och möler i mig choklad och funderar på att baka en kladdkaka för att ha något att äta under tentan imorgon förmiddag ifall om att jag skulle vara sugen.

Nej, allting har ett slut, tyvärr även det som skänker oss glädje. Efter tentaperiodens slut, då mitt efterlängtade påsklov tar vid är det jag som tar tjuren vid hornen. Varför äta något som får mig att må dåligt när det finns så mycket annat jag tycker bättre om? För inget slår en skål med ananas och cocktailtomater tillsammans med gurkstavar. Du behöver inte påminna mig, jag vet att pensionärspoängen rullar in.

8 kommentarer:

Anonym sa...

MIII MIII MIII

mig sa...

du har sett dessa förödande effekter:)

Anonym sa...

Ananas, tomat och gurka - i en och samma skål? :-|

mig sa...

Nej, tre olika skålar. Anans i en, cocktailtomater i en annan och morot- eller gurkstavar, ett måste!

Anonym sa...

Tänkte väl det, hade varit en liten otippad kombination annars ;-)

Anonym sa...

jag kanske oxå har ibs då? jag har ju samma symtom som dig... borde kollas upp men ja vågar inte. känns som läkarna inte tagit mina problem på allvar innan så ja har ingen lust att bli ignorerad igen. Min kompis i gymnasiet fick diagnosen ibs o hon sket bara EN gång per månad!!!!! men ibs e alltså ett samlingsnamn, bra o veta. för jag skulle aldrig kunna hålla mig sååå länge haha. puss söta ylva

mig sa...

Ja det är ett samlingsnman på symptomer på onormala tarmrörelser så det är ett väldigt brett spektrum.

Kicki, du behöver inte läkare för det, du kan få läsa häftet jag fick.

Anonym sa...

IBS kan faktiskt drabba samtliga delar av mag-tarmkanalen dvs från mun till ändtarm och ger en ökad känslighet i hela detta organsystem. Begreppet colon irritabilie ger kanske lite misstydande information då sjukdomen inte enbart drabbar tjocktarmen.

Du och din stackars mage, inte nog med att du blir som barbapappa av mjölk ;-)