tisdag 4 mars 2008

Lexikon

Så var de vi levande som inte tillbringar all vår tid i skolan och därmed inte alltid har tillgång till NE:s uppskattade lexikon på internet.

Då Bonniers upplaga inte känns speciellt lockande då den tillhör 15 kilosklassen börjar ett ettrigt sökandet på nätet eftersom lexin, ett lexikon för invandrarundervisning, inte alltid levererar. Ett googlande som för mig oftast upplevs som lönlöst då jag oftast är naiv nog för att ständigt hamna på någon sexsite.

Fråga mig inte hur, för jag tror att jag egentligen sökte efter ett recept på sorbetglass, men likt ett under uppenbarade sig woxikon, en ordbokssamling för de enligt oss svenskar vanligaste språken: engelska, franska, tyska,italienska, spanska. Ett måste för oss som fortfarande gör allt för att slippa överge svenskan och blanda in utländska uttryck i en svensk uppsats.

Inga kommentarer: