lördag 29 mars 2008

Russinbröd

Det är varken första eller sista gången jag påstår att jag skulle vara den ultimata hemmafrun och min omgivning är ibland lite väl snabb för att hålla med.

Ibland behöver jag dagar då jag knappt rör mig från sängen. En dag då ett telefonsamtal kan upplevas som ett företag och ens tanken på träning tar musten ur mig. Dagar som dessa är därför ypperliga för lite hemmabak.

Ylvas russinbullar:

1 paket jäst
1 msk salt
2 msk olja
3/4 liter vatten
2 liter mjöl, (välj kombination av olika sorter för rätt "grovhet")
Några nävar solrosfrön
Några nävar russin

Värm vattnet till 37 grader, smula ned jästen. Häll sedan ned resten av ingredienserna och blanda väl. Knåda degen på bakbord i 5 minuter. Forma 25 bullar och låt jäsa på plåt under handuk i 30 minuter. Grädda 15-20 minuter i 175 grader.

Inga kommentarer: