tisdag 22 april 2008

Is-glass

Barn och mjölkallergiker gjorde sommartiden till en tuff period där vi stod, mina vänner och jag hängandes över glassboxen på Ica.

De flesta kunde stå där dreglandes över glaset och göra så pass många feta fingeravtryck att det blev omöljigt att vad som egentligen fanns att välja på. Själv räckte det med ett par sekunder och det här inte på grund av en stark beslutsamhet utan avsaknaden av isglassar.

calippoMedan de andra barnen pratade om såväl tip top och årets nya magnum stod jag där trumpen med min piggelin. Calippo i cola eller smultron igloosmak,igloo eller piggelin, igloo eller calippo. Liten och naiv klagade jag dock ej utan var i grund och botten överlycklig varje år det fanns mer än 3 glassar jag kunde välja på.

1993 blev något av en lyckosommar. Likt manna från skyn kom  spirello (dagens twister) till moder jord, en isglass med mjukare spirellokonsistens och helt plötsligt var det inte tal om de barnsliga tråkiga glassarna jag tidigare fått stå ut med. Då kunde även jag få köpa en fräck glass trots att barnen i min omgivning alltid varit avundsjuka då  jag fick köpa calippo, glassen alla föräldrar skydde på grund av sin sölighet.

 caribic1997 uppfylldes lyckan av en isglass med choklad! Mina innersta önskningar verkade gå i uppfyllelse.( För ja, vi mjölkallerigker tål choklad, äkta choklad och detta innefattar även nonstop, mintkakor och diverse andra chokladsorter.)

Som ni förstår var min uppväxt hård och tuff och klandra mig därför inte när jag sitter här och hostar i sängen med en äkta is-glass (läs enorm isbit). Definitionen är för er kanske okänd men en äkta islass är nämligen en hemmagjord saftglass fast endast gjord på vatten.

I brist på annat kanske ni tänker och givetvis har jag inte en saftflaska ståendes hemma, jag är faktiskt över tolv år gammal. Men då juice-glass inte kändes aktuellt blev det den naturella varianten och ja, såhär i efterhand måste jag säga att det lindrar hostan.

3 kommentarer:

Rebecca Dahlquist sa...

Dock innehåller väl Twister mjölk/laktos? http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=6

mig sa...

ja numera men när den kom var det andra visor rebecca. Det var bättre förr.

Rebecca Dahlquist sa...

Ja... såklart... I should've known