onsdag 27 februari 2008

Felskrivna läkarjournaler

Under högstadiet under en skidsemester fick familjen tag på en mängd av felskriva läkarjournaler. Från att i början inte förstått det roliga på grund av min låga ålder låg jag till slut och vek mig av skratt i soffan. Av okänd anledning kom jag att tänka på det hela idag och genom lite googlande fann jag det jag så länge saknat. Såhär inför tentaperioden tänkte jag därför dela med mig av mina favoriter, läs dem noga så att du inte gör en Ylva och först missar poängen:
  • Idag till lunch får patienten akuta diarréer.
  • Har huvudvärk i huvudet.
  • Kräkningarna försvann på eftermiddagen. Likaså maken.
  • Änka sedan 1980 då patienten dog i hjärtinfarkt.
  • Ibland mår patienten bättre, ibland sämre. Ibland mår hon inte alls.
  • Har börjat få blodiga små matskedar i avföringen upp till 15 gånger per dag.
  • Då patienten numera är död hör hon inte längre vad jag säger.
  • Patienten tycker att höger stortå hänger ner något jämfört med de andra fingrarna.
  • Patienten befinns kraftigt överviktig när hon gör vågen.
  • Patienten informerad om obduktionsresultatet.
  • Har nu fått rullstol och ämnar åka till Norrköping med denna.
  • Mat får han från sonen som ligger infryst.
  • Halsen som patienten hade besvär med nu i höstas är nu borta.
  • Patienten är gravid i 19:e månaden.
  • Fick dock besked om att hjärtat var bra, men att hon skulle återkomma om hon blev medvetslös.
  • Slipsen nedsys i såret.
  • Aktuella mediciner: vet inte vad de heter.
  • Patienten tål inte ost, mjölk eller smör, ej heller modern och en bror.
  • Sköts i hemmet av maken som är militär.
  • Patienten har återigen fått ont i värken.
  • Hon beskriver huvudvärken som spännande
  • Avföringen har samma färg som dörrarna på avdelning 19.
  • Detta var de patienter som blev liggande på mitt skrivbord.
  • Har fått större hemsamarit men tycker inte att det räcker ändå.
  • Som preventivmetod har patienten använt oavbrutet samlag
  • Patienten jobbar som elektriker. Inga kända proppar i släkten

Fick du inte nog har jag ett helt dokument som jag enkelt mailar över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahahahaha

Anonym sa...

Ja ibland kan bara bli så fel. Men skratta gör alla friska. CB

Someone sa...

Och dom här figurerna är det alltså tänkt att man skall
känna någon slags förtroende för.