söndag 9 mars 2008

Kondylom

Allt snack om klamydia och herpes men var finns informationen angående kondylom? Klamydia går att bota men ingen kan väl vilja gå runt med vårtor i druvliknande klasar?

Kondylom är en av Sveriges vanligaste könssjukdomar och smittas väldigt lätt vid samlag. Kondylom är ett virus och smittar även då det inte är aktivt och bildar vårtor, ibland enstaka men ofta i druvliknande klasar men dessa kan frysas bort med flytande kväve.
Då kondylom kan vara vilande i flera år behöver upptäckten inte vara detsamma som otrohet. Värst av allt är att kondom inte är ett hundraprocentigt skydd även om den inte spricker då även ytor som inte skyddas kan bli infekterade. Inte speciellt upplyftande då nästan alla som har sex med en smittad person får viruset.
Klamydia i all ära men varför har så få någon kunskap om kondylom när en majoritet av svenskarna någon gång drabbas av viruset?

10 kommentarer:

Anonym sa...

vi har haft några virus o sånt men inte om kondylon så tack ylva :P underbara bilder.. speciellt det lila hos kvinnan.. som ett konstverk;)

mig sa...

Varsegod! Ingen går säker!

Anonym sa...

Dock inte lika smittsamt som gonokocker (gonorré) som smittar till 100 % vid samlag med smittad partner.

Tror många även tror att vissa sexuellt överförbara infektioner är mer eller mindre utrotade trots att de inte är det då det mest talas om klamydia i tidningarna.

mig sa...

Är det så med gonorré, ge mig mer kunskap Åsa!

Ja folk är ju precis lika dumma som de gör sig, att oroa sig för klamydia istället för HIV kan ju upplevas lite väl naivt.

Anonym sa...

Ja, sen är folk verkligen såpass korkade att dom 2008 tror att HIV inte längre existerar.

Anonym sa...

HIV har dock liten smittrisk, medans gonorré som sagt smittas 100% yes yes. Men när HIV väl smittas så förstör det hela rkoppen. hemskt hemskt

Anonym sa...

hiv-smitta via sex har 0,05%smittorisk t.ex. Men som sagt, när man väl blir smittad så är det ju det värsta som kan hända en typ. Men ändå intressant att smittorisken e så låg

Anonym sa...

Nej risken att smittas med HIV är inte särskilt stor men risken att drabbas ska ändå inte negligeras!

Väljer man att spela rysk roulette är man urbota korkad. Att drabbas av klamydia kan även vara det värsta dom drabbar en person eftersom du kan bli steril. Ingen av sjukdomarna är någonting att leka med även om det finns bot för klamydia men ännu inte för HIV.

Anonym sa...

hehe jo jag bara sa statestiken. Bli inte så seriös.. o rysk roulette? klart jag o de allra flesta människorna tar sjukdomar som cancer, hiv, klamydia etc etc etc på största allvar. Men utan humor går vi under så man måste kunna se sjukdomar lite lättsamt ibland med. Annars blir det som min mormor säger "allt är ett elände". så ska vi inte gå runt o tänka=)

Anonym sa...

går kondylom att bota på nåt sätt? jag tror jag har det och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har hört att det inte går att bota , bara få bort "vårtorna" ? :S