torsdag 13 mars 2008

Moppefjun

Det jag tycker så illa om har börjat synas i vart gatuhörn: fjunklädda hakor i à la rysk design.

Det är inte snyggt att endast pryda hakan med skägg om du nu inte själv anser att ryska barska män är attraktiva. Det är inte attraktivt speciellt då de flesta av er som väljer att endast låta hakväxten bestå inte har någon vidare skäggväxt. Egentligen skulle det inte förvåna mig om det rör sig om att ni inte rakar er alls på grund av utebliven skäggväxt och sparar fjunen på hakan för att ni tror det upplevs som manligt.

Visst älskar de flesta den förföriska tredagarsstubben men detta kräver att ni har en någonlunda tät skäggväxt på ett område större än hakspetsen. Tro mig manligheten späs inte på av några vildvuxna spretiga strån på hakan, de för er snarare ned i 15-års kategorin.

Är det hos mig felet ligger eller känns inte endast skäggprydda hakor som en rysk outfit. Associationen jag får upp på näthinnan är långt ifrån smickrande och minner om den ryska revolutionen. Så snälla, för omgivningens skull vakna upp och raka bort det ni så gärna vill benämna som skägg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker att skägg är synnerligen äckligt. jag kan må illa om jag sitter brevid någon som har bockskägg på vagnen.

Men även jag har fjun ibland, och är övertygad om att det handlar om lathet. jag orkar sällan raka mig på morgonen och mina tappra försök att ta mig an problemet varje kväll misslyckas ständigt.

mig sa...

Nej Marcus, jag syftade inte på lata fall som du utan de som medvetet väljer att behålla stråna på hakan med tanke på deras raka linjer. Kan rada upp flertalet namn på telefon senare.

Jag tycker om skägg i viss mån men då får det gärna vara riktig skäggväxt i form av tredagarsstubb, långt tomteskägg och bockskägg går inte hem.

Anonym sa...

jag tror att vi står enade i frågan. en viss illamående känsla väller över mig när jag ser folk med osofistikerad hårväxt. nej, betackar mig.