onsdag 12 mars 2008

Välkommen

Välkommen hem, välkommen till jorden en plats där du måste möta bakslag för att avancera. Nej, det handlar inte om att jag är elak när jag glädjer mig och klassens dåliga resultat på det senaste caset utan om att jag tycker många borde placera fötterna på jordskorpan. Görs inte poängavdrag på grund av dina misstag tar du aldrig åt dig av kritiken.

I en klass där nästan enbart "20,0-barn" hamnat är betygshetsen mer än hög utan en vettig förklaring då betygen inte har någon betydelse så länge du inte tänkt bli Managementkonsult eller studera som I-student utomlands. Det spelar dock ingen roll då alla ständigt fått högsta betyg och inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig en annan utgång.

Dagens resultat fick enligt mig en skrämmande effekt. Glansiga ögonon, uppgivna ansikten och aggressiva ordval och mitt i allt stod jag själv skrattandes inombords med det sämsta resultatet av alla.Nej, det var ingen som blev underkänd men många missar nu chansen att kamma hem en femma en kursen.

Må hända att det var en hård bedömning men när alla får samma resultat förstår jag inte riktigt ilskan. Visst är poängen hårt dragna jämfört med tidigare ekonomikursen men vad hör det hemma i det här sammanhanget? Jag menar inte att endast ett fåtal ska kunna få högsta betyg men i kurser då majoriteten får femma anser jag gränserna vara för låga för att tillhöra Chalmers-standard.

Välkommen hem, välkommen till jorden en plats där alla inte kan vara bäst även de som alltid tillhört kategorin. Nej, det är inte lustigt att jag tar resultatet på det här sättet utan oroande hur ni själva reagerar. För själv är det annat än höga betyg som förgyller min tillvaro.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har en i min närhet som inte kan hantera att hon i sitt lilla gäng är den som alltid får lägst poäng på tentorna. I vårt yrke säger hur du klarar dig på tentorna egentligen inte särskilt mycket om hur man kommer klara sitt kommande yrke. Se bara på läkare, hur bra är många av dom på att ta människor egentligen? Människan är människa utan bara en sjukdom eller en skadad kroppsdel som skall lagras medan vi som sköterskor får ta eftereffekterna och svara på patientens tusen frågor. Hur väl du klarar dig på en tenta säger ingenting om din förmåga att bemöta en patient.

Rebecca Dahlquist sa...

Jag älskade din inställning idag Ylva och känner exakt likadant. Vissa i klassen blev så upprörda att de var tvungna att gå hem, kan inte låta bli att tycka synd om dem. Skulle aldrig kunna leva under en sådan press.

Anonym sa...

jag hade bara 18.nått i betyg så jag tillhör väll den delen av klassen som faktiskt skiter i att det inte gick så bra. Visst det är tråkigt när man lagt ner mkt tid, men vadå tentan höll ju gymnasie-standard. Nån måtta fåre ju va lixom! Som sagt vi går på Chalmers, säkert har vår klass i snitt bättre betyg än alla andra klasser på Chalmers! haha :):)

Tjip så länge!

mig sa...

Åsa- precis, den sociala kompetensen prövas aldrig, ännu en anledning till att jag inte tror det är positivt att ha 5:a i allt enligt de som anställer.

Rebecca- Tack, nej jag tycker verkligen synd om dem, de mår ju psykiskt dåligt. Tacka gudarna att vi prioriterar annorlunda.

Maria - Precis, finns säkert en anledning till att tenta var så simpel. Visst är det trist med tiden men nu lär ju alla avancera och förhoppningsvis går nästa case bättre.

Anonym sa...

Nej precis, givetvis måste man som sjuksköterska även ha massor av teoretisk kunskap men det är faktiskt inte allt. Personlig lämplighet är minst lika viktigt. Speciellt i ett sådant yrke. Du kan vara hur duktig som helst på att sätta en pvk men saknar du förmågan att lyssna på en patient och känna empati så är du ingen vidare sjuksköterska.