onsdag 26 mars 2008

Ung i sinnet

Det barnsliga pirret i maget som uppkommer när snön faller från skyn har kommit för att stanna.

Med familjebostäders sittdynor under armarna och en pulka med inbyggd ratt som minde om sent 80 - tal begav vi oss mot en av stadens i särklass bästa pulkabackar, och ja gott folk, den är belägen nära min boning.

För att visa respekt för Pelle 5 år och hans syster Nina 3 månader tog vi oss an de backar som i barnmun liknas fjäll. Dålig styrförmågan kan även ha varit en stark bidragande faktor när jag iklädd seglarskor, utan räfflad sula, (mina vinterstövlar läcker), famlade mot toppen.

Snö, älskade materia, barnet inom mig tar över när jag överlycklig susar ned för backen bubblandes av skratt och sedan hoppar fenetriskt upp och ned på samma fläck för att få den uppmärksamhet som jag tycker mig förtjäna.
Det barnsliga pirret gör avtryck. Sittdynor benämns inte som stjärtlappar på grund av en orsak då naiva människor alltför ofta anser sig själva vara fjäderlätta. Trots detta ligger de prydligt i sin hylla i källaren, där vi hämtade dem, dock med vald sida nedåt. Jag är dock helt övertygad om att lapparna från 70 - talet kommer fungera fingemang om någon har för avsikt att sitta på dem när värmen väl tar sig an staden.

Inga kommentarer: