måndag 28 april 2008

Havtorn

Kanske är det jag och min okunskap men den nya smaken inom bubbelvattenvärlden har irriterat mig länge nog, så här kommer äntligen en utläggning om havtorn.

Havtorn växer på buskar i näringsfattig jord vid kusten i såväl Europa som Asien. Det är vanligt att växten odlas just för att binda marken så att den inte sprids för vind och vatten. Själva namnet kommer från att busken har kraftiga törnar och det botaniska namnet Hippophae Rhamnoides från de gamla grekerna som använde växten till kapplöpningshästars diet.

Havtorn är ett gult bär med en smak som liknas en söt passionsfrukt. Bäret är rikt på vitaminer (speciellt C-vitamin), mineraler, antioxidanter och fettsyror. Av bären görs mos, sylt, saft, gelé och marmelad samtidigt som havtorn även används som smaksättare i diverse såser och drycker. Bladen från busken är proteinrika och används bland annat som djurfoder och till te.

Havtornsolja som utvinns ur kärnorna sägs lindra hudsjukdomar och göra huden vacker och friskt samt hindra den från onödigt åldrande. Faktum är att havtorn använts i traditionell läkekonstmedel i Kina och Tibet sedan flera tusen år tillbaka. Havtorn används även idag i Kina mot matsmältningsproblem samt hosta samtidigt som bären sägs "stimulera blodflödet".

havtorn-buske-bar

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag har oxå undrat vad det är men nu vet jag. tack honey;)

mig sa...

ingen orsak:)