torsdag 24 april 2008

Förlåt

Somliga underskattar betydelesen av att be om ursäkt. I de flesta fallen ligger det för mycket stolthet i vägen något jag tycker är synd då vi alla befinner oss på samma nivå.

Ett simpelt ord kan få så många spänningar att släppa. Det handlar inte om att de i tvisten skall återgå till det normala. Vissa vänskaper är svåra att reparera och ofta kan ett stort svek få de berörda parterna att inse vad den andra går för.

Även om det inte gäller att lösa saker så kan  hela samvetet lättas och vardagen bli ljusare för ingen tycker väl om att gå runt med ilska i kroppen.

Tyvärr verkar det vara få som följer mitt resonemang. Jag har inga problem att be om ursäkt och stanna där. Det finns inget mer befriande än att sätta punkt. Kanske beror det här på att jag inte tycker om att hänga kvar i det gamla och alltid vill lägga saker bakom mig.

Allt för många relationer i såväl familje-, vänskap-, eller kärlekskategorin skapar så mycket obehag på grund av avsaknaden av ett simpelt förlåt. Så svälj för guds skull, svälj. Din stolthet har du nämligen inte mycket nytta av.

Inga kommentarer: